5 mars 2025

Crux Comms lanseras som Europas första AI-integrerade PR-byrå
Stockholm, 2025-03-05 – Idag lanseras Crux Comms, Sveriges första PR-byrå som fullt ut integrerar AI i sin affärsmodell. Med fokus på B2B-techföretag kombinerar byrån senior specialistkunskap med AI-lösningar för att vända upp och ned på den klassiska byråmodellen, och därmed kapa storbyråernas overhead. Bakom satsningen står Simon Wallin och Anders Berg, tidigare ledande rådgivare och kundansvariga på Geelmuyden Kiese, med lång erfarenhet av att stärka techföretags varumärken och navigera komplexa kommunikationsutmaningar.
"Vi ser en tydlig lucka på marknaden för skalbar och strategisk kommunikation som sparar tid och levererar resultat. Traditionella byråer bygger ofta sin verksamhet på att växa i antal anställda, medan Crux Comms tar en annan väg. Genom att integrera AI i våra processer kan vi leverera strategiska råd och operativa tjänster på en nivå som tidigare krävde stora team och resurser," säger Simon Wallin, medgrundare av Crux Comms.
Crux Comms riktar sig främst till B2B-techföretag inom vertikaler som fintech, SaaS och industrilösningar och erbjuder sina tjänster genom en tydlig abonnemangsmodell. Genom AI-drivna verktyg för datainsamling, analys och innehållsproduktion kan byrån fokusera på att leverera högkvalitativa strategiska råd samtidigt som det operativa arbetet effektiviseras. Det innebär exempelvis utveckling av AI-agenter för specifika uppgifter eller användning av avancerade analysplattformar för att automatisera delar av arbetet.
"AI förstärker mänsklig expertis och gör det möjligt att kombinera djup strategisk rådgivning med effektiv operativ leverans. Vår modell visar att byråvärlden kan ta ett nytt steg bortom timdebitering, genom att skapa värde med smarta, skalbara lösningar baserade på insikter, innovation och resultat," säger Anders Berg, medgrundare av Crux Comms.
Crux Comms erbjuder tre abonnemangsmodeller – Basic, Premium och Enterprise – anpassade efter olika behov. Enterprise-paketet inkluderar en skräddarsydd GPT Agent, som proaktivt hanterar datainsamling, rapportering och innehållsförslag baserade på kundens affärsmål.
Vid lansering introducerar byrån även sin första AI-agent, Cruxo, som kommer att synas i externkommunikationen och vara en integrerad del av tjänsteerbjudandet.
"Crux Comms behövde en medarbetare som aldrig sover, aldrig tar paus och alltid levererar – så här är jag! Nu är jag taggad på att sätta igång och överträffa allas förväntningar!" säger Cruxo, AI-Agent på Crux Comms.
Om Crux Comms
Crux Comms är en PR-byrå som hjälper B2B-techföretag att stärka sina varumärken genom strategiska och AI-drivna kommunikationslösningar. Grundat av Simon Wallin och Anders Berg, kombinerar byrån decennier av erfarenhet med den senaste tekniken för att skapa effektiva och skalbara resultat.
För mer information, besök www.cruxcomms.se eller kontakta:
simon@cruxcomms.se / anders@cruxcomms.se